Home / Drikke / Smoothies / Jordbær- og melonsmoothie med sting
20 juni, 2017

Jordbær- og melonsmoothie med sting

Posted in : Smoothies on by : tantemat Stikkord: , , , , , , , , , ,

Det er juni – årets første sommermåned – og hva passer vel da bedre enn en sunn og god smoothie! Denne er for den som liker litt smak, siden den inneholder tre chili, men om du nøyer deg med å bruke mindre enn det, eller lar være å bruke chili i det hele tatt, så får du likevel en frisk og god drikk som ikke har sting, men likevel deilig smak. Om du som Tantemat er glad i chili og går for å bruke det, skal du vite at den kan være med på å øke forbrenningen, og det er jo ingen ulempe. Dessuten får du i deg vitaminer, særlig A og C, mineraler, fiber og antioksidanter som er bra for kroppen på så mange måter, og frukt og grønt som med sine sterke farger er noe vi blir anbefalt å spise. Prøver du å følge rådet om å få i deg «fem om dagen», er dette et godt bidrag til det. Og når det er sesong for norske jordbær bør du bruke det, både fordi de har en helt unik og god smak og fordi kortreist mat er best!

Denne smoothien egner seg best som tørstedrikk, men du kan selvfølgelig også drikke den som et lite mellommåltid eller som en lettvint dessert!

Om du ønsker smoothien kald, kan du kjøre den med isbiter, eller du kan tilsette isbiter i glasset, det er opp til deg! En god idé er å avkjøle glassene du skal servere den i i kjøleskapet en halvtime først, slik at smoothien holder seg kald lenger.

Tantemat synes denne smoothien er søt nok i seg selv, men om du vil kan du selvfølgelig søte den med flytende honning eller sukker, eller hvorfor ikke et naturlig søtstoff som Stevia? Når det gjelder hvor mye du skal ha i, så vil Tantemat anbefale at du prøver deg frem til du finner den mengden du synes passer.

 

 

JORDBÆR- OG MELONSMOOTHIE MED STING

TID: 15-20 minutter

Gir ca. 1,5 liter, nok til 7-8 personer

 

Du trenger:

 

 

  • 1 beger jordbær (ca. 400 gr)
  • 1/4 vannmelon
  • 3 røde chili
  • 2 dl vann eller farris
  • Evt. isbiter

 

Slik gjør du:

Skyll jordbærene og fjern hamsen. Del melonen i skiver, skrell og del dem opp i mindre biter. Fjern frøene fra chiliene og del dem opp i småbiter.

 

 

Ha jordbær, melon og chili i en blender eller smoothie-maskin sammen med vann eller farris. Ha i isbiter om du ønsker det. Kjør til smoothien er fin og jevn.

 

Hell smoothien i fine glass som du gjerne må ha avkjølt først, pynt med et jordbær, og så er det bare å nyte en sunn og næringsrik sommerdrikk!

 

Vel bekomme!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *