Home / FROKOST / Lettvint, hjemmelaget yoghurt
16 juli, 2019

Lettvint, hjemmelaget yoghurt

Posted in : FROKOST, Kaker og desserter, Syrnede melkeprodukter, Syrnede melkeprodukter on by : tantemat Stikkord: , , , , , , ,

Det er verdens enkleste sak å kjøpe yoghurt på butikken og det finnes et stort utvalg av gode smaker, men det er minst like enkelt å lage sin egen, og da kan du selv bestemme hva den skal inneholde. Alt du trenger er melk og yoghurt naturell, og ellers det du måtte ønske å tilsette av bær, frukt, nøtter og eventuelt søtningsmiddel. Legger du til havregryn, müsli eller granola får du et mer mettende måltid. Den hjemmelagede yoghurten er mild og kan også spises akkurat som den er, det er helt opp til deg og hva du føler for, enten du har den til frokost, dessert eller som et lite mellommåltid.

Hjemmelaget yoghurt holder seg flere dager i kjøleskapet, enten som den er, eller med frukt, bær og eventuelt søtningsmiddel tilsatt når den er nylaget. Nøtter, havregryn, müsli eller granola kan tilsettes når du skal spise den.

Som søtningsmiddel er flytende honning et velsmakende valg, men Steviosa er bra om du vil unngå kalorier eller har problemer med blodsukkeret. Se TIPS til slutt i dette innlegget om Steviosa.

 

 

 

LETTVINT, HJEMMELAGET YOGHURT

TID: 2 minutter, pluss at yoghurten skal stå et døgn på kjøkkenbenken. Så tar det noen få minutter å kutte bær, frukt eller nøtter til å ha oppi.

 

Til 4 personer (1,25 dl på hver, tilsvarer et lite yoghurtbeger fra butikken)

 

Du trenger:

 

 

  • 1/2 liter H-melk
  • 2 ss yoghurt naturell
  • Bær, frukt, nøtter eller annet til å blande i yoghurten. På bildet over ser du flat fersken, nektariner og jordbær.
  • Andre tilsetninger kan være søtningsmiddel og nøtter (på bildet under er det honning og valnøtter), eller du kan velge annen frukt, bær, nøtter eller annet søtningsmiddel etter egen smak. Vaniljesukker eller vaniljepulver kan også tilsettes.
  • Havregryn, müsli eller granola gjør yoghurten mer mettende.

 

Slik gjør du:

Hell 1/2 liter H-melk i en bolle og visp inn 2 spiseskjeer yoghurt naturell. Dekk til bollen med plast og la den stå på kjøkkenbenken til neste dag (den bør stå et helt døgn på benken), da har den fått yoghurt-konsistens og er holdbar i kjøleskap i flere dager.

Del opp bær og/eller frukt og bland inn, eventuelt sammen med søtningsmiddel, for eksempel Steviosa. Dette kan du gjøre når yoghurten er nylaget, og den vil fortsatt være holdbar i kjøleskap i 4-5 dager. Velger du flytende honning bør den helles over når du skal spise yoghurten, og nøtter, havregryn, müsli eller granola bør blandes inn like før du skal spise.

 

Nyt din sunne, hjemmelagede yoghurt til frokost, eller spis den som en lettvint dessert. Har du behov for et enkelt, lite mellommåltid er den perfekt også til det.

 

 

Vel bekomme!

 

 

 

 

TIPS: Steviosa får du kjøpt på helsekostbutikk, både flytende og som pulver. Det er et helt naturlig søtningsstoff laget av planten Stevia, inneholder ikke kalorier og påvirker heller ikke blodsukkeret, og skal være trygt å bruke for diabetikere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *