Home / FROKOST / Frokostgrøt med Fiberhavre, frukt, bær og nøtter
12 november, 2019

Frokostgrøt med Fiberhavre, frukt, bær og nøtter

Posted in : FROKOST, Gryn, Nøtter og frø on by : tantemat Stikkord: , , , , , , ,

Hvis du er glad i grøt til frokost, kan denne med Fiberhavre anbefales. Fiberhavre har en deilig, nøtteaktig smak, gir god tyggemotstand og metter lenge, enten du går rett på jobb eller starter dagen med å trene. Lettvint å lage er den også, særlig om du velger å lage den som kjøleskapsgrøt. Det krever ingen arbeidsinnsats, bare at den får stå til bløting i kjøleskapet over natten. Om du ønsker det kan du varme den opp før du spiser den. Ellers kan du selvfølgelig også koke grøten på vanlig måte, det tar ca. 20 minutter.

Grøt av havre og linfrø er sunt og godt i seg selv, men den blir enda bedre med frukt, bær og nøtter til, og så gjør det seg selvfølgelig med litt farger på maten! Det du ser på bildet over ingrediensene er enkelt å få tak i og det som Tantemat liker, men valgmulighetene er mange flere og du kan bruke akkurat det du ønsker og liker. Tørket frukt gir god sødme, men det går også an å bruke honning eller Stevia, som er et naturlig søtningsmiddel laget av Stevia-urten som ikke påvirker blodsukkeret. Du kan også tilsette krydder, for eksempel kanel.

På bildet over ingrediensene ser du knuste linfrø, som du kan bruke om du koker grøten. Fordelen med knuste linfrø er at det gir bedre tilgang til omega-3-fettsyrer i frøene, men knuste linfrø bør altså ikke spises rå og krever minst 20 minutters koking. Om du lager kjøleskapsgrøt (bare bløtlegger den) bør du bruke hele linfrø.

Fiberhavre er spesielt bra fordi den inneholder nesten dobbelt så mye kostfiber som vanlig havregryn, og om du har sett Berit Nordstrand på TV sammen med Klaus Sonstad, vet du at kostfiber er mat for tarmbakteriene og dermed veldig bra for fordøyelsen. Dessuten er den enda bedre enn vanlig havre til å redusere kolesterolet, og er også bra for blodtrykket og blodsukkeret. Havre regnes faktisk som verdens sunneste kornslag! Om du er nysgjerrig på alt som er bra med fiberhavre og havre er det bare å søke på google, så får du opp så mye informasjon som du bare orker og har tid til å lese!

 

 

 

 

FROKOSTGRØT MED FIBERHAVRE, FRUKT, BÆR OG NØTTER

TID: For kjøleskapsgrøt 12 timers bløtlegging i kjøleskap pluss noen minutter oppvarming om ønsket. Eller ca. 20 minutter koketid om du lager den som vanlig grøt.

 

Til 2 personer (skaler opp om du skal lage til flere)

 

Du trenger:

 

 

  • 90 gr Fiberhavre
  • 10 gr linfrø (bruk hele linfrø til kjøleskapsgrøt og knuste linfrø bare om du koker grøten)
  • 1,5 dl helmelk
  • 1 dl kaldt vann (spe med mer vann eller melk om nødvendig hvis du koker grøten)
  • 1 klype salt
  • Smakstilsetninger: Hakkede nøtter (for eksempel hasselnøtter eller valnøtter), frø (for eksempel solsikkefrø), ferske bær (for eksempel blåbær eller bringebær), tørket frukt (for eksempel rosiner). Kanel eller annet krydder. Honning eller Stevia som søtning, om du ønsker det.

 

Slik gjør du:

Kjøleskapsgrøt:

Bland sammen Fiberhavre og hele linfrø og hell det i en bolle. Tilsett melk, vann og salt og bland godt. Dekk til og la det stå til bløting i kjøleskapet i 12 timer eller mer.  Til frokost kan du ha grøten over i en kasserolle og varme den litt, om du ikke vil spise den kald. Strø over eller bland inn det du måtte ønske av nøtter, frø, fersk eller tørket frukt eller bær. Litt kanel eller annet krydder om du liker det. Honning eller Stevia til søtning.

 

Vanlig grøt:

Bland sammen Fiberhavre og knuste linfrø, salt, vann og melk og la det få et oppkok. Senk varmen og la det småkoke i ca. 20 minutter, til det er mørt. Rør jevnlig, og spe med mer vann (eller melk, om du foretrekker det), hvis grøten blir for tykk. Strø over eller bland inn smakstilsetninger som til kjøleskapsgrøt.

 

Dette er en sunn og god frokost som metter godt og som varer, enten du skal direkte på jobb eller du skal trene først! Og vit at når du har havre til frokost, spiser du en av de fem matvarene som er aller sunnest for kroppen din, ifølge noen av Norges fremste ernæringseksperter!

 

 

Vel bekomme!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *