Home / Drikke / Appelsinjuice med ingefær og mynte
22 juni, 2021

Appelsinjuice med ingefær og mynte

Posted in : Drikke, Fruktsaft/bærsaft on by : tantemat Stikkord: , , , , , , , ,

Tantemat har nylig vært på eritreisk restaurant, en særdeles hyggelig opplevelse! Innehaveren tok imot oss med et glass nydelig, nylaget juice da vi kom for å bestille bord, slik de alltid tar imot gjester der hun kommer fra. Den friske juicen var typisk eritreisk, laget av ferskpresset appelsinjuice med ingefær og mynte. Tantemat ba aldri om oppskriften, men har etter beste evne prøvd å lage en tilsvarende. Helt lik ble den selvfølgelig ikke, men resultatet ble likevel såpass bra at oppskriften er verdt å dele med andre. Et glass av denne juicen kan være en sunn og god start på dagen, men er også deilig og tørstestillende om du drikker den kald med isbiter i på en varm dag!

Ingrediensene i denne juicen gir deg masse gode næringsstoffer. Helst bør den drikkes nylaget, da er smaken aller best og næringsinnholdet høyest, men den er holdbar noen dager i kjøleskapet og kan også fryses ned. Under TIPS 1 nederst i dette innlegget kan du lese litt om næringsinnholdet og finne lenker til enda mer nyttig og utfyllende informasjon.

Som en liten bonus på kjøpet: Når du har presset ut juicen og står igjen med en masse av appelsinkjøtt, mynte og ingefær, kan den brukes i for eksempel en smoothie. Så går ingen ting til spille, du får med deg all kostfiberen, som er et av de mange viktige innholdsstoffene, og det gir deilig smak til smoothien! Om du ikke vil bruke den med en gang, kan den fryses ned til senere bruk.

 

 

 

 

APPELSINJUICE MED INGEFÆR OG MYNTE

TID: Ca. 25 min.

Gir ca. 5 dl saft

 

Du trenger:

 

 

  • 6 appelsiner (ca. 2 kg, og helst søte «navle»-appelsiner, om du får tak i det)
  • 50 gr fersk ingefærrot
  • 1 stor neve mynteblader
  • 4,5 dl kaldt vann (eller så mye at appelsinjuice og vann tilsammen blir 1 liter)
  • Eventuelt sitron- eller limesaft
  • Eventuelt Steviosa (se TIPS 2 nederst i innlegget) eller honning

 

Slik gjør du:

Del appelsinene i to og bruk en sitronpresse til å få ut mest mulig saft. Mål den opp og fyll på med vann til det blir 1 liter til sammen. Hell det i en blender. Skrell ingefær og del den opp i mindre biter, de trenger ikke finkuttes. Den beste måten å skrelle ingefær på, er å bruke en teskje. Klikk på lenken Hvordan skrelle og finkutte ingefær på en enkel måte for å se hvordan du gjør det.

Plukk bladene og de myke toppene av mynteplanten og ha dem i blenderen.

Kjør blenderen til alt er helt finfordelt og sil det gjennom en fin sikt. Smak på juicen, og tilsett lime- eller sitronsaft om du vil ha den mer syrlig, eller tilsett Steviosa eller honning om du ønsker den søtere.

Juicen er aller best og har det høyeste næringsinnholdet som nylaget, men den kan oppbevares i kjøleskapet et par dager om nødvendig, eller fryses ned, om det passer deg bedre. Det vil danne seg bunnfall om den blir stående en stund, men da er det selvfølgelig bare å riste den opp igjen.

Nyt en deilig, liten sunnhet, enten som en ekstra bra start på dagen, eller kald og med isbiter som leskedrikk på en varm og solfylt dag. Det har du fortjent!

 

 

Vel bekomme!

 

 

 

TIPS 1: Appelsiner inneholder som kjent mye C-vitamin, og kun én om dagen mer enn dekker dagsbehovet. I mynte finner du også C-vitamin, pluss B-vitaminer og mineraler, og den er rik på kostfiber. Ingefær inneholder også mye kostfiber, i tillegg til andre stoffer som er vist å være bra for kroppen. Blant annet er den betennelsesdempende, den demper kvalme, virker smertestillende ved leddgikt og lindrer stive og ømme muskler og styrker immunforsvaret. En ordentlig god venn å ha, altså! Dette er bare et lite innblikk i alle de sunne næringsstoffene i råvarene som brukes i juicen. Ønsker du mer utfyllende informasjon, kan du søke på rolv.no/ingefær, rolv.no/mynte eller rolv.no/appelsin, så finner du veldig mye god og nyttig informasjon om de forskjellige!

TIPS 2: Steviosa får du kjøpt på helsekostbutikk, både flytende og som pulver. Det er et helt naturlig søtningsstoff laget av planten Stevia, inneholder ikke kalorier og påvirker heller ikke blodsukkeret, og skal være trygt å bruke for diabetikere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *